Når skønhed og dyreetik går hånd i hånd

I takt med at den veganske bølge ruller, og der kommer flere og flere plantebaserede produkter på hylderne, følger skønhedsbranchen trop med læbepomader, øjenskygger og hudplejeserier uden animalske ingredienser, så du kan være god ved dig selv og passe godt på dyrene samtidig.

Kvinde med citron og appelsin - vegansk skønhed | SKØN
Så godt kan andre lide artiklen:
6 votes, average: 4,33 out of 56 votes, average: 4,33 out of 56 votes, average: 4,33 out of 56 votes, average: 4,33 out of 56 votes, average: 4,33 out of 5

Vegansk livstil, afspejler sig også i beautyverdenen. De seneste år har én farve været mere dominerende end andre i skønhedsbranchen. Nemlig den grønne. Nye beautybrands er spiret frem, der ikke bare har fokus på naturlige og økologiske ingredienser, men også benytter sig af genanvendelig emballage og miljøvenlige produktionsmetoder.

Vi vil have vegansk skønhedspleje

Og i forlængelse af det skyller en ny trendbølge nu ind over skønhedsbranchen. Forbrugerne efterspørger nemlig i stigende grad vegansk skønhedspleje, der hverken indeholder animalske ingredienser eller er testet på dyr.
Én af dem er Karina Schramm-Hansen, der har levet som veganer de seneste seks år og sammen med sin mand driver bloggen veganer.nu for at skabe opmærksomhed omkring veganisme.
“Når der nu findes alternativer, hvorfor i alverden skulle jeg så bruge noget, hvor dyr har måttet lide for at lave det. Du ville falde på halen, hvis du hørte, hvad der bliver puttet i cremer, deodoranter og makeup af blandt andet dyrefedt, bivoks og knuste bladlus. Det er helt vildt. Tanken om at smøre noget i mit ansigt, som et dyr har lidt for at producere, er virkelig frygtelig, synes jeg,” fortæller hun.

Vegansk livstil

Både Karina og hendes mand lever 100 procent vegansk.
“Der er ikke noget, der hedder lidt vegansk. Enten er du veganer, eller så er du ikke. Der er nogen, der spiser en plantebaseret kost, men stadig godt kan finde på at gå i cirkus, i delfinarium eller gå med pelskrave, men når du lever som veganer, går du skridtet videre. Så er det ikke kun kosten, men også tøj, underholdning, makeup og skønhedspleje,” fortæller Karina, der altså også har efterspurgt veganske skønhedsprodukter lige så længe, som hun har været veganer.
Og det er hun ikke alene om.

100.000 danskere lever vegetarisk

De seneste år har bevidstheden i samfundet generelt rykket sig markant. Der er ikke nogen præcise tal for det endnu, men i dag lever cirka 100.000 danskerne helt vegetarisk, og Dansk Vegetarisk Forening vurderer, at 20-30 procent af dem udelukkende spiser plantebaseret – men hvor mange af dem, der har taget skridtet fuldt ud til en vegansk livsstil, er ikke til at sige.
“Den nye store bølge, som er i gang, starter typisk først med kosten, og hvor det ikke nødvendigvis er det dyreetiske, der er centralt, men det sundhedsmæssige og bæredygtige aspekt, der vægter lige så højt,” mener Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Veganerne sætter barren højt

Men selvom der måske ikke er så mange fuldblodsveganere, er det alligevel dem, der i mange tilfælde sætter barren for alle os andre.
“Målgruppen for veganske produkter er langt bredere end blot veganere. Mange køber veganske produkter, fordi de har sympati for tanken bag, eller fordi det lyder cool og trendy, uden at de nødvendigvis er veganere af den grund, og virksomhederne går selvfølgelig efter den bredeste fællesnævner – for dem gælder det jo om at skabe et produkt, som flest muligt ønsker at købe, så på den måde er de relativt få, der lever vegansk med til at sætte en standard for alle andre,” forklarer han.

Veganske skønhedsprodukter kan købes overalt

Karina Schramm-Hansen har også oplevet en stor forskel, fra hun startede som veganer og frem til i dag.
“Tidligere var det lidt en ørkenvandring. I starten var jeg nødt til at gå i helsekostbutikker for at få helt almindelige dagligdagsprodukter som yoghurt, ost og mælk – og makeup var vitterligt en by i Rusland. Udvalget var utrolig småt, men i dag er det meget lettere. Du kan købe veganske skønhedsprodukter næsten overalt. Det siger lidt om udbuddet efterhånden,” forklarer hun og fortæller, at hun især er meget glad for Matas’ Naturserie, der både er økologisk og vegansk, lige som Urtekram også har et godt vegansk udvalg.

Veganer-bloggerens favoritter

Karina Schramm-Hansen, som driver bloggen veganer.nu, har sat sig grundigt ind i den veganskelivsstil, heriblandt udbuddet af veganske skønhedsprodukter. Her afslører hun fem af sine favoritter lige nu

Det handler om etik

Karina Schramm-Hansen har været vegetar, siden hun var i starten af 20’erne, og har selv oplevet flere fysiske fordele ved at blive veganer, som for eksempel minimering af hovedpiner, ligesom at hendes mands “kroniske” astma og slemme høfeber også er forsvundet som dug for sommersolen. Men for hende handler det i højere grad om det etiske aspekt.
“Det er dejligt at vide, at de valg, jeg tager hver dag, ikke skader nogen. Selvom jeg ikke nødvendigvis sidder og tænker “Ah, der var ikke nogen dyr, der led på grund af den her tallerken” ved hvert måltid, betyder det noget positivt for mig, at jeg lever konsistent i forhold til min egen overbevisning om, hvordan vi bør behandle dyrene – det føles bare godt,” fortæller hun og understreger, at det handler om at tage et kærligt valg, og derfor er der i hendes øjne ikke forskel på at spise en rød bøf eller bruge en ansigtscreme med animalske ingredienser.
“Du kan godt have udvundet noget fra et dyr, uden at det har følt smerte, men har det så levet indespærret i stedet for at være fri? Uanset hvordan du vender og drejer det, vil der altid være lidelse involveret, når det handler om at bruge dyr i produktionen,” siger Karina.

Vegansk mærkning

Hvis du gerne vil styre uden om både animalske ingredienser og dyretest, er der flere gode mærkninger at kigge efter, når du leder efter vegansk skønhedspleje, men det gælder om at holde tungen lige i munden. Et produkt kan nemlig godt være fri for animalske ingredienser, men alligevel være blevet testet på dyr – og omvendt kan være mærket som cruelty free, men stadig indeholde animalske ingredienser.
”Det, jeg kunne drømme om, var, at producenterne blev endnu bedre til at mærke produkterne. Det er ikke alle, der er mærket. I starten var det endnu værre – der måtte jeg ofte tage kontakt til producenterne for at høre, hvad der var i deres produkter,” fortæller Karina Schramm-Hansen.

Mærkninger, der er værd at holde øje med

Ikke alle veganske produkter er mærkede

Matas er for eksempel en af de aktører, hvor en stor del af produkterne i deres egne mærker som Matas Natur og Matas Striber er veganske uden at være mærkede. Men da de oplever et stigende behov og gerne vil gøre det lettere for kunderne at vælge, overvejer de i øjeblikket en vegansk mærkning.
I dag findes der også både internationale og danske mærkninger som for eksempel The Vegan Societys veganske blomst og Dansk Vegetarisk Forenings grønne hjerte, der mærker et produkt som enten Vegetarisk eller Vegansk.
“Vi oplever en stor interesse for vores mærkningsordning, og faktisk er cirka 90 procent af alle nye produkter, som får vores veganske mærke. Og det gælder både fødevarer og nonfood. Vegansk er blevet en måde at lable et produkt endnu mere positivt på,” forklarer Rune-Christoffer Dragsdahl.
Uanset mærkningen kan du dog være sikker på, at produktet ikke er testet på dyr, når du køber skønhedsprodukter inden for EU.

Internationalt forbud mod dyreforsøg

Salg af kosmetik, der har været testet på dyr, har været forbudt i EU siden 2013, og det har været ulovligt at udføre dyreforsøg i EU endnu længere. EU-parlamentet har i maj 2018 vedtaget at arbejde for et verdensomspændende forbud mod dyreforsøg, for det er stadig tilladt uden for EU i 80 procent af verdens lande. Ifølge en rapport fra 2016 fra People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) tester mere end 250 skønhedsbrands stadig på dyr – og Kina er at af de lande, der bruger flest dyr til at teste kosmetik – mere end 300.000 kaniner, mus og andre dyr om året mod cirka 500.000 på verdensplan.

I Kina blæser der nye vinde

Men også i Kina, som er det tredjestørste kosmetikmarked i verden, blæser nye veganske vinde. Hvor skønhedsbrands tidligere var påkrævet at udføre dyreforsøg, slækkede Kina i 2014 på lovgivningen, så disse test nu kun er påkrævet for bestemte produkter som blandt andet hårfarve, deodoranter og solcreme. Ændringerne gælder dog kun brands, der fremstiller deres produkter i Kina, men det er der råd for. Danske Raunsborg har for eksempel fortalt til Fagbladet Kosmetik, at de får en kinesisk producent til at fylde og emballere Raunsborgs produkter i Kina – og på den måde bliver de betragtet som et indenlandsk brand og skal ikke teste på dyr.

I samarbejde med britiske forskere er Kina desuden begyndt at undersøge alternative metoder til dyreforsøg. Og det glæder en veganer som Karina Schramm-Hansen, der generelt er meget begejstret for den udvikling, veganismen gennemgår i øjeblikket.
“Jeg tror i høj grad, at folk har opdaget, at det er en niche, der er everlasting. Forbrugerne er blevet mere kritiske og stiller spørgsmålstegn til, hvad der er i de produkter, de bruger. Derfor bliver produkterne renere og renere – både i forhold til naturlige ingredienser og det etiske aspekt,” fortæller hun.

Hvad er veganisme?

Ifølge det britiske Vegan Society defineres vegansk sådan:
’En måde at leve på, som søger at undgå (så vidt som muligt og praktisabelt) alle former for udnyttelse af og grusomhed imod dyr til føde, tøj og andre formål’.
Veganere lever altså plantebaseret og bruger kun produkter, der intet indeholder fra dyr, af dyr eller hvor på nogen måde har været benyttet dyr i produktionen.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (6 votes, average: 4,33 out of 5)
Scroll ned til næste artikel