Hvad spiser veganere egentlig i stedet?

Hvis du også overvejer en vegansk livsstil, kan det måske virke uoverskueligt. For når du har fravalgt animalske produkter, er der en masse dagligdagsting, du ikke længere spiser. Læs her, hvad veganere spiser i stedet for mælk, leverpostej og ost, og få svar på nogle basale ting om livsstilen.

Kvinde med grøn bowl - vegansk kost
Så godt kan andre lide artiklen:
10 votes, average: 4,40 out of 510 votes, average: 4,40 out of 510 votes, average: 4,40 out of 510 votes, average: 4,40 out of 510 votes, average: 4,40 out of 5

Vegansk kost kan for nogle synes eksotisk og for andre, en helt naturlig udvikling, fordi den veganske tanke allerede er en del af en hverdag, hvor kød er blevet tilbehør til grøntsagerne, og ikke nogen man nødvendigvis spiser hver dag.

Tofupølser og linsefrikadeller

For udenforstående kan det virke paradoksalt, når veganere “genskaber” klassiske kødretter i vegansk udgave: Tofupølser, vegansk bacon, lasagne, kikærteburgere og linsefrikadeller – for hvorfor dog “efterligne” klassiske kødretter? Det er der flere forklaringer på. For det første har mange veganere ikke nødvendigvis valgt den veganske livsstil, fordi de ikke bryder sig om kød. De lever vegansk, fordi de ikke bryder sig om de konsekvenser, som kødproduktion har for klima, miljø og dyr. For det andet kan snyde-kødretterne lette overgangen, når man som ny veganer skal til at vænne sig til en anderledes kost. Og samtidig kan det være en mulighed for at introducere ikkeveganere til den grønne livsstil, uden at det virker alt for anderledes i forhold til almindelig dansk mad.

Smør

Der skal smør på brødet og hvad gør man, når man skal bage en tærte? Så dur olie jo ikke.

  • Spis i stedet: Plantemargarine eller olie.
  • Hvor fås det? I supermarkedet. Gå efter mærkerne Nutana, Ama Økologisk eller Fri Plantemargarine – de er alle uden mælk.
  • Hvordan bruger man det? Præcis som smør – du kan smøre det på brød og stege eller bage med det.

Mælk

Der skal mælk til i Danmark, til mælke-skæg, i kaffen og på havregrynene

  • Drik i stedet : Sojamælk, mandelmælk, rismælk eller havremælk – under ét kaldet “plantemælk”.
  • Hvor fås det? I supermarkedet. De fleste supermarkeder har som minimum rismælk og sojamælk, og i de mere velassorterede af slagsen har de hele sortimentet.
  • Hvordan bruger man det?  Sojamælk er godt i kaffen, rismælk og havremælk er gode til mysli og havregrød, og mandelmælk er perfekt til risengrød. Alle typer af plantemælk kan bruges til smoothies og bagning

Fløde

Kan man leve uden fløde? Der skal jo fløde på jordbærene, flødeskum på lagkagen og  fløde i sovsen.

  • Brug i stedet: Kokosmælk, havrefløde eller sojafløde.
  • Hvor fås det? Kokosmælk fås i ethvert supermarked, havre- og sojafløde må du som regel i helsekosten efter.
  • Hvordan bruger man det?Alle steder, hvor du ellers ville tilsætte fløde – i suppe, sovs og i sammenkogte retter. Der findes sågar en piskbar udgave af sojafløde, som du kan lave flødeskum af.

Yoghurt

Endnu et godt dansk mælkeprodukt – den skal jo i Tzatiki, kolde dressinger og selvfølge på morgenbordet.

  • Spis i stedet : Sojayoghurt fra f.eks. Alpro – smagen er forbløffende tæt på den ægte vare. Fås naturel og med blåbær og jordbær.
  • Hvor fås det?: I velassorterede supermarkeder eller i helsekosten.
  • Hvordan bruger man det? Som du bruger almindelig yoghurt, for eksempel i dressinger eller til morgenmad.

Kød

Vores nationalspise. Hvad er livet uden frikadeller, kyllingesalat eller en stor feds bøf

  • Spis i stedet : Tofu og seitan. Tofu stammer fra Kina og bruges meget i asiatisk madlavning. Seitan er hvedeprotein og ligger smags- og konsistensmæssigt ret tæt op ad kød. Både tofu og seitan er gode kilder til protein.
  • Hvor fås det? Her skal du som regel i helsekosten. Du kan dog være heldig at finde tofu i nogle supermarkeder.
  • Hvordan bruger man det? Tofu er oplagt i wokmad, mens seitan bruges og tilberedes på samme måde som kød.

Pålæg

Hvad smører man egentlig på rugbrødmadderne, når leverpostej ikke længere er den sikre redning?

  • Spis i stedet: Hummus, linsepostej, peanutbutter, mandel- og hasselnøddesmør.
  • Hvor fås det? Du må formentlig en tur i helsekosten efter pålægget, med undtagelse af peanutbutter. Men flere og flere supermarkeder er begyndt at have plantepålæg, du finder det også på matas.dk. Hummus og linsepostej kan du dog også lave selv.
  • Hvordan bruger man det? Mandel- og hasselnøddesmør smager i retning af Nutella og kan spises på brød både til morgenmad og frokost. Hummus og linsepostej indeholder masser af protein og er oplagt som smørepålæg til sandwich eller madpakker.

Ost

Vi er helt inde og røre ved nationalfølelsen. For kan man overhovedet skifte rigtig ost ud med noget?

  • Spis i stedet: Gærflager eller vegansk “ost”.
  • Hvor fås det? I helsekosten , velassorterede supermarkeder og på Matas.dk
  • Hvordan bruger man det? Gærflager er små flager af inaktivt gær (det vil sige, at det ikke kan hæve), som er rige på B-vitamin. Det har en osteagtig smag, og veganere bruger dem som alternativ til parmesan og som “krydderi” i det hele taget. Alternativt findes der mange forskellige slags vegansk “ost”, der er lavet af nødder (som regel cashew- eller macadamianødder), vegetabilske mælkesyrebakterier, gærflager og salt.

Får jeg nok protein på en vegansk kost??

Den største bekymring, når man begynder at spise mere grøn mad, handler som regel om, hvorvidt man får nok protein. Måske fordi vi lever i en tid, hvor protein er synonym med bøffer, koteletter og kyllingelår. Nedenstående oversigt viser, at protein også findes i mange andre fødevarer:

Protein per 100 g – vegetabilsk

Linser 26 g
Peanutbutter 23 g
Mandler 21 g
Hvide bønner 21 g
Kikærter 20 g
Seitan 20 g
Tofu 16 g
Fuldkornspasta 13 g
Havregryn 13 g
Brune ris 13 g

Protein per 100 g – animalsk

Kylling 20 g
Ost 20 g
Oksekød 17 g
Svinekød 15 g
Æg 13 g
Sild 12 g
And 12 g
Medister 11 g
Fiskefrikadelle 10 g
Leverpostej 10 g

Kilde: Fødevaredatabanken, DTU Fødevareinstituttet

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (10 votes, average: 4,40 out of 5)
Scroll ned til næste artikel