Træk vejret dyyybt og langsomt – det gør dig sundere

Vi tænker sjældent over vores åndedræt, og det er synd, for det fortæller os, hvordan vi har det. Med ganske simple øvelser kan du ved hjælp af dit åndedræt sænke dit stressniveau og komme bedre i balance.

træk vejret pige
Så godt kan andre lide artiklen:
7 votes, average: 4,86 out of 57 votes, average: 4,86 out of 57 votes, average: 4,86 out of 57 votes, average: 4,86 out of 57 votes, average: 4,86 out of 5

Hvor tit trækker du vejret i minuttet? Det ved de færreste af os nok, men det er værd at lægge mærke til, for det har stor betydning for dig. Ifølge Lotte Paarup, der er fysioterapeut og vejrtrækningsekspert, skal vi efter fysiologibøgerne helst ikke trække vejret mere end omkring 12-14 gange i minuttet, hvis vi er i en nogenlunde afslappet tilstand og bruger åndedrættet som et parameter for vores velbefindende. Men ifølge Lotte Paarup er selv 12-14 gange for meget. “Vi, der arbejder med åndedrættet, siger omkring seks-otte gange, fortæller Lotte Pandrup.

Du trækker vejret forkert

Hvis du er inde i en presset periode, kan det gøre, at du trækker vejret for ofte og for overfladisk. “Når kroppen er stresset og belastet, forandrer åndedrættet sig helt automatisk og bliver mindre godt. Det bliver hurtigere, mere overfladisk, og ofte gennem munden ved den mindste koncentration eller fysiske aktivitet, hvilket ikke er optimalt, siger Lotte Paarup. Grunden til at en uhensigtsmæssig vejrtrækning kan blive permanent, er ifølge hende, at man har ‘lukket ned for kroppen’, og dermed også for fornemmelsen af åndedrættet. “I det samfund, vi lever i, er der mange stimuli, krav, mål, lys og lyde. Der er hele tiden noget, der suser ind i vores system, og for at overleve lukker vi ned. Men jo bedre vi er til at mærke efter, registrere og være i dialog med vores krop, jo bedre vejrtrækning har vi også,” siger hun.

Slip stressen med åndedrættet

Stress kan ophobe sig i din krop, men du kan nemt komme af med den, ved at lave denne vejrtrækningsøvelse med dit åndedræt.

Sådan gør du:

  1. Luk munden, og træk vejret gennem næsen. På den måde stimulerer du den beroligende del af dit nervesystem. Samtidig sætter du tempoet i vejrtrækningen ned, hvilket er et must, hvis du skal finde roen.
  2. Træk vejret så dybt som muligt. Du skal få en fornemmelse af, at kroppen ligesom udvider sig på indåndingen og bliver mindre igen på udåndingen. Mærk det så dybt som muligt, helt nede mod maven, siderne og ryggen.
  3. Fokusér på dine udåndinger, da de er nøglen til en dybere og bedre indånding. Samtidig giver udåndingen ro og skaber balance mellem ilt og kuldioxid, så du ikke ender med at hyperventilere og stresse dit system yderligere. Altså: ånd langsomt (langsomt!) ud igennem næsen – og hold gerne en lille pause, inden du ånder ind igen!

Træk vejret ned i gear

Har du helt styr på, hvor hurtig din vejrtrækning er – og konsekvenserne af det? Hvis ikke, så prøv denne øvelse og bliv klogere på, hvor mange vejrtrækninger du laver i minuttet og fordelene ved at trække vejret langsomt.

Sådan gør du:

  1. Sæt dig afslappet i en stol. Du skal nu tælle dine vejrtrækninger, en ind- og udånding er én vejrtrækning. Du skal tælle i ét minut. Luk eventuelt øjnene.
  2. Lav nu de bedste vejrtrækninger, som du kan lige nu. Undgå at stresse, men tag det helt roligt. Du skal ikke skynde dig. Tag dig tid til at lave mindst 10 gode åndedrag.
  3. Tag nu en kort pause, hvor du lige tænker på noget andet.
  4. Nu skal du igen tælle i ét minut. Gør præcis som i punkt et, hvor du trækker vejret helt naturligt, uden at du forsøger at lave om på dit åndedræt (selv om det kan være svært i denne situation).
  5. Sammenlign nu de to tal. Måske er det sidste tal lavere end det første. Det er en indikation på, at du lige nu på ganske kort tid har skiftet kanal i dit nervesystem. Det betyder med det samme større ro med mindre udskillelse af stresshormon, lavere puls, lavere blodtryk, bedre tilstedeværelse og koncentration, bedre fordøjelse og meget andet.
  6. Når du bliver rigtig god til dine gode vejrtrækninger, tager det kun ganske få vejrtrækninger, før du skifter kanal.

Åndedrættet kræver plads

En anden ting, der også har betydning for vores til tider problematiske måde at trække vejret på, er manglende bevægelse. “Vi bevæger os ikke nok, og her taler jeg ikke, om fitness eller maraton, men om mangel på almindelig bevægelse i dagligdagen, som har den konsekvens, at kroppen bliver stiv og ufleksibel. Mange af os sidder ned det meste af dagen, og det blokerer for vejrtrækningen – det begrænser kroppens evne til at bevæge sig og give efter. For en vejrtrækning kræver, at kroppen kan give efter og udvide sig og blive mindre igen på hver eneste vejrtrækning,” siger Lotte Paarup.

Træk vejret som en ballon

Man kan tænke på sit åndedræt som en ballon: Hele torsoen fra ribbenene, maven og ryggen helt ned til bækkenet skal optimalt set udvide sig, når man trækker vejret ind, og blive mindre igen, når man ånder ud. Og ligesom du måske dyrker fitness et par gange om ugen, er det også værd at træne dit åndedræt:  “Det, jeg synes ville være godt, var, hvis vi alle sørgede for at give åndedrættet opmærksomhed hver dag. Det kan være, når vi vågner om morgenen, og når vi går i seng om aftenen. Ret opmærksomheden mod det, og lav 10 bedre vejrtrækninger. Det vil have stor betydning,” lover Lotte Paarup.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Scroll ned til næste artikel