Sådan påvirker sukker dig og din krop

Vingummier, fyldte chokolader, flødeboller, kanelsnurrer og kage. Vi elsker sukker, og det skal vi også have lov til – men det er også rart at vide, hvad det egentlig gør ved dig og din krop.

Sukker påvirker din krop og dit humør, så er det godt eller skidt.  Vi har talt med ernærings- og sundhedsekspert Vibeke Lund og det søde, hvide drys

Slik lokker

Du og veninden slingrer rundt i Magasin, og pludselig river en stærk kraft jer hen mod godteafdelingen. Og der står de på rad og række og ser så uforskammet lækre ud, de nybagte chokoladecroissanter. Bare tanken om den knasende overflade og den flydende chokolade der gemmer sig inden i, får dine hænder til desperat at lede efter dankortet i din inderste lomme.

Men du spiste jo også en flødebolle i går, burde du så lade være? Ifølge ernærings- og sundhedsekspert Vibeke Lund ville det nok være en god idé, fordi overdrevet mængder af sukker har en negativ påvirkning på dig og din krop.

Se også8 veje til instant lykke

Højt at flyve, dybt at falde

Først og fremmest påvirker sukkerholdigt mad dit blodsukker på en negativ måde.
“Forestil dig en raket, der stiger mod himlen og pludselig stopper og styrter direkte ned mod jorden igen. Det er en god metafor for, hvad sukker gør for dit energiniveau,” fortæller Vibeke Lund. De tomme kalorier, der er i chokolade croissanter og flødeboller, kan nemlig lynhurtigt passere igennem tarmvæggen og ud i dine blodbaner, så blodsukkeret stiger. Og det gør, at du vil få et energikick, som hurtigt falder igen.

Havde du spist en banan og et æble i stedet, som ikke kun indeholder frugtsukker men også vitaminer og mineraler, ville dit blodsukker være mere stabilt, og det samme ville gælde dit energiniveau, fortæller Vibeke Lund.

PSST!
Rent sukker, som også kaldes for tomme kalorier, indeholder kun energi og ikke de gode vitaminer og mineraler, som din krop har brug for. (Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet)

Som om ovenstående ikke var nok, så påvirker sukkerholdigt mad dit humør på en negativ måde, fortæller Vibeke Lund. For mæsker du dig ofte i sukkerholdige godter, så holder kroppen og hjernen op med at producere de store mængder af serotonin, som skaber en følelse af glæde og lykke.

Det skyldes, at sukkeret selv går ind og giver dig de dejlige følelser, og så er der ikke behov for, at hjernen gør det.
“Men i det øjeblik, du trapper ud af dit sukkermisbrug, kan du komme til at føle dig i rigtig dårligt humør og måske endda føle dig deprimeret. Det skyldes, at din krop ikke længere producerer samme grad af serotonin,” fortæller Vibeke Lund. Men bare rolig, din krop skal nok genvinde sin evne til at producere den lykkegivende eliksir, det tager bare lidt tid.

Sukker øger din appetit

Og nu til det populære spørgsmål om, hvordan sukkeret påvirker din vægt. Her pointerer Vibeke Lund, at det hele egentligt er ganske simpelt, for har du indtaget flere kalorier, end du har forbrændt, vil du tage på.

Men de tomme kalorier fra et stykke chokoladekage mætter dårligere og i kortere tid end en rugbrødsmad, og det skyldes, at du ikke får de næringsstoffer, som kroppen har brug for. Og det kan altså gøre, at du hurtigt får lyst til mad igen og derfor spiser mere.

“Når du så lægger hovedet på puden om aftenen, vil du altså være i kalorieoverskud og tage på,” fortæller Vibeke Lund. I forlængelse af det fortæller hun, at sukkeret har en tendens til at sætte sig på maveregionen, så du får en lille topmave.

Se ogsåSådan slipper du af med din sukkertrang

En brandalarm i kroppen

Du sidder nok allerede nu med en forståelse af, at sukker i store mængder, ikke er supersundt for dig. Selvfølgelig skal du have lov til at nyde en flødebolle i ny og næ, men hvis sukkerholdig mad er en permanent del af din hverdag, har det konsekvenser for dit helbred på sigt.

“Du bliver fejlernæret, der vil være rigtig mange vitaminer, du går glip af, og din krop vil ikke blive vedligeholdt,” fortæller Vibeke Lund. Desuden stresser store mængder af sukker din krop og sætter en brandalarm i gang i den, og det er ikke sundt. Så ligesom med alt andet er det godt at bruge mottoet “alt med måde”, når det gælder de søde sager.

Vidste du, at …
dårlig kost kan få din hud til at se grå og trist ud? Ifølge Vibeke Lund har din hud nemlig brug for vitaminer og mineraler fra maden, som giver huden et sundt, friskt og mere glødende udseende.

3 tips til at slippe af med dine sukkercravings

Har du lidt svært ved at styre din sukkertrang, så er der jo selvfølgelig nogle enkle tips, du kan bruge.

  1. Hold blodsukkeret stabilt, dagen lang

    Husk at spise mellemmåltider. Det kan for eksempel være en skive rugbrød med ost eller et æble og en gulerod. På den måde holder du dit blodsukker stabilt, og så vil du ikke opleve trangen til sukker.

  2. Tænk over tilgængelighed

    Har du en pose Matador Mix liggende i skabet derhjemme, er det supernemt at falde i fælden, når du kommer hjem fra en lang dag. Så sørg for at indrette din hverdag, så du ikke er omringet af fristelser hele tiden, og giv dig selv lov til at skeje ud i weekenderne.

  3. Spis en rugbrødsmag og hold fast i bordkanten

    Føler du sukkertangen kommer snigende så snup en skive rugbrød med ost og hold fast i bordkanten i 10 minutter. Efter at minutterne er gået, vil rugbrødsmaden sørge for, at dit blodsukker stiger, og din sukkertang er væk – hurra!

Ifølge Fødevarestyrelsen bør en sund kost højst indeholde tilsat sukker svarende til 10 % af kostens energiindhold. Det svarer til maks. 55 gram for en voksen kvinde og maks. 70 gram for en mand.

Om vores ekspert Vibeke Lund

Vibeke Lund er uddannet professionsbachelor i sundhed og ernæring med speciale i human ernæring. Hun er stifter af virksomheden The Sweet Company. Du kan læse mere om hende på hendes hjemmeside Sukkersheriffen her