7 ting du kan spise for at sove bedre

Har du svært ved at sove om aftenen, så bør du overveje at kigge i køkkenskabene. For din søvn kan blive påvirket af det du spiser og drikker. Vi har fundet 7 gode hjælpere.

sove bedre
Så godt kan andre lide artiklen:
7 votes, average: 4,14 out of 57 votes, average: 4,14 out of 57 votes, average: 4,14 out of 57 votes, average: 4,14 out of 57 votes, average: 4,14 out of 5

Du ved sikkert godt, at kaffe ikke er godt at drikke lige inden sengetid, pgs indholdet af koffein, som kvikker op. Med ved du også, at der er madvarer , som kan hjælpe dig med at få ro i kroppen og lettere falde i søvn, fordi de indeholder vitaminer og mineraler som hjælper din krop med at producere f.eks melatonin. Vi har  fundet 7 ting , der hjælper dig med at sove bedre..

1.

Spinat

Spinat indeholder magnesium, som hjælper med at regulere balancen i tarmsystemet.Spinat indeholder bl.a. meget calcium, og mineralet er en vigtig brik i kroppens produktion af melatonin, som er god for vores søvn. Spinat indeholder også de gode antioxidanter, som beskytter kroppens celler mod iltskader. Det gælder bl.a. hjernen, som derfor restituerer hurtigere i løbet af natten.

2.

Bananer

Bananer indeholder kalium og magnesium og virker muskelafslappende. Bananer giver en let mæthedsfornemmelse uden at det føles tungt, og så får kroppen lidt kulhydrater, så den har lidt at arbejde med. Det er en god ide at spise en banan en times tid før du går i seng, hvis du har lidt uro i kroppen.

3.

Hytteost

Hytteost er også en god hjælper, hvis du har svært ved at sove og hvis kroppen er lidt stresset. Hytteost indeholder nemlig tryptofan, som er en aminosyrer, der fremmer produktionen af serotonin og melatonin. Serotonin er mest kendt som det signalstof, som gør os lykkelige, men du bliver også mere rolig når din krop producerer serotonin

4.

Mælk

Det er et gammel husråd at drikke varm mælk, hvis du ikke kan sove, og den er god nok. Det findes oveni købet forskning, der understøtter det. Mælk indeholder nemlig tryptofan, som stimulerer serotonin og melatonin produktionen. Det at mælken er varm hjælper øjensynlig kroppen. fordi vores kropstemperatur falder, når vi falder i søvn, og det at drikke noget varmt, får også kropstemperaturen til at falde.

5.

Kalkun

Kødet indeholder ligesom mælk også tryptofan, som hjælper på serotonin- og melatonin-niveauet. Så måske kan du overveje et stykke knækbrød med kalkun, som godnatmad. Så er der lidt at sove på.

6.

Ananas

Ananas er også en god kilde til tryptofan. Du kan bruge ananas til at få styr på din døgnrytme. Spis ananas som en frugtsalat om eftermiddagen, eller til aftensmaden, hvis du i en periode har fået rodet rundt i din døgnrytme.

7.

Frø

Sidst men ikke mindst, så er der alle typer af frø, som kan hjælpe dig med at få en bedre søvn. Hørfrø, chiafrø, quinoa, boghvede, hampefrø og alle andre spiselige frøtyper gavner nemlig dit tarmsystem, og holder dine tarme sunde, og det er vigtigt, når du skal producere melatonin.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (7 votes, average: 4,14 out of 5)
Scroll ned til næste artikel