6 tips til en solsmart sommer

I årtier har danskerne nydt solen i fulde drag. Heldigvis er vores viden om soldyrkning og solbeskyttelse blevet markant bedre med tiden, så flere og flere nu slikker solskin med sund fornuft. Test din egen viden her om bla. solcreme, og bliv godt klædt på til sommeren med skønne nyheder fra Matas.

kvinde med sol på skulderen lavet af solcreme | SKØN
Så godt kan andre lide artiklen:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5

Forskning har taget solcreme til et helt andet niveau, og så er vi jo blevet langt klogere på solens skadelige virkninger og vigtigheden af god solbeskyttelse og at dyrke solen med sund fornuft. Her får du nogle af de vigtigste pointer, vi har lært gennem tiden.

  1. Solen gør dig gammel:

    Noget, der virkelig kan fange folks opmærksomhed, er solens effekt på din huds ældning. Hvis du troede, at du kunne takke din mor og far for måden din hud ældes på, så tro om igen. Det viser sig nemlig, at kun 20 procent af din huds ældning er arveligt betinget. De resterende 80 procent afhænger af din livsstil og dit miljø, og her spiller solen altså en helt afgørende rolle. Solens uv-stråling er nemlig i stand til at trænge dybt ned i huden, hvor den medfører forandringer i underhuden og gør huden tyndere. Resultatet er flere rynker, pigmentpletter og mere slap hud.

  2. Uv-stråling øger risikoen for hudkræft:

    For tidlig hudældning er der ingen, der ønsker, men endnu værre er, at solens uv-stråling øger din risiko for at udvikle hud- og modermærkekræft betragteligt. WHO anslår faktisk, at op mod 90 procent af alle tilfælde af hud- og modermærkekræft skyldes uv-stråling. Men det betyder også, at vi kan forebygge kræften ved at tage bestemte forholdsregler og minimere vores dosis af uv-stråling. Vidste du, at … jo flere forbrændinger og jo mere uv-stråling, du udsættes for gennem livet, jo større er risikoen for at udvikle hud- og modermærkekræft?

  3. Du får også uv-stråling i skyggen:

    Du får ikke kun uv-stråling (og farve!), når du opholder dig direkte i solen, for faktisk bliver uv-strålerne reflekteret i overflader som sand, beton og vand. Selv på en overskyet dag kan du få kulør og dermed uv-stråling, da skyerne ifølge Kræftens Bekæmpelse slipper hele 30-70 procent af solstrålingen igennem, afhængigt af skylagets tykkelse. Vidste du, at … kroppen danner nok D-vitamin, hvis blot du er ude i solen i 10-20 minutter tre gange om ugen?

  4. Solen er mest skadelig midt på dagen:

    Når solen står på sit højeste, det vil sige mellem klokken 12 og 15, er koncentrationen af uv-stråling størst. Søg derfor ind i skyggen, og vær opmærksom på, at du stadigvæk er beskyttet af hat, let bomuldstøj, solbriller og solcreme, hvis du bliver siddende udenfor under en parasol eller lignende. Det er i øvrigt ikke temperaturen, som afgør, om solen brænder, men det gør styrken af uv-strålingen. Uv-indekset er en slags termometer for denne styrke, og er den over 3, skal du beskytte dig i solen og følge Solkampagnens tre solråd: skygge, solhat og solcreme. Læs mere på solkampagnen.dk Tip! Hent Solkampagnens uv-indeks app på din smartphone, så du altid kan se, hvad uv-indekset er, der hvor du befinder dig, og få påmindelser, hvis indekset er over 3!

  5. Du kan altid regne med solcreme købt i Danmark:

    En solcreme er ikke bare en solcreme, der findes forskellige teksturer, niveau af solfaktor og indhold af ingredienser. Det er vigtigt, at du bruger solfaktor 15 eller højere, når du er i Danmark, og minimum solfaktor 30, når du er sydpå. Derudover skal solcremen være bredspektret, det vil sige både beskytte mod UVA- og UVB-stråler. Din solcreme må heller ikke indeholde stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor). Stoffet, som er et kemisk solfilter under mistanke for at være hormonforstyrrende, er taget ud af solcremer solgt i Danmark, men forekommer stadigvæk i cremer købt i udlandet. Kræftens Bekæmpelse anbefaler desuden, at du vælger solcremer, som er svanemærket og allergimærket, hvilket er din garanti for, at produkterne er uden kritiske indholdsstoffer og trygt kan bruges af hele familien.

  6. Solfaktor 15 er ikke altid solfaktor 15!

    Solfaktoren (SPF) er et forholdstal, der måler, hvor meget UVB-stråling der skal til, før du bliver rød i solen. Har du for eksempel en solcreme med SPF 15, betyder det, at du kan tåle 15 gange højere uv-bestråling, når du har solcremen på. Men det betyder altså ikke, at du kan opholde dig 15 gange længere tid i solen, da uv-strålingen jo varierer i løbet af dagen og er stærkere, jo tættere du kommer på ækvator. En solcremes solfaktortal er også kun gældende, hvis du smører nok creme på. En god huskeregel er én god håndfuld solcreme til én krop, for hvis du får smurt et for tyndt lag på, nedsætter du solfaktortallet. Du skal også huske at påsmøre jævnligt, især hvis du har været i kontakt med vand eller sand.

Psst!
Alle solprodukter fra Matas Striber og Matas Natur er svanemærket og deklareret i samarbejde med Astma-Allergi Danmark.

5 skønne solnyheder fra Matas

 

Fra madolie til solcreme med høj SPF

Da mor var ung, var solcreme mere eller mindre en by i Rusland og de fleste smurte olie på huden, for at blive brun og branket som en flæskesteg. Selv om opfindelsen af den første effektive solcreme kan tilskrives østrigeren Franz Greiter, som i 1938 lavede Gletcher Creme og i 1962 introducerede solfaktoren, så var det først i slutningen af 1970’erne og i starten af 1980’erne, at den brede kreds af danskere begyndte at bruge solcreme. Men hold op, hvor er der alligevel (og heldigvis!) sket meget på den front de seneste par årtier.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (No Ratings Yet)
Scroll ned til næste artikel