Snup dig en morfar

Middagslure i arbejdstiden har fået et lidt dårligt ry. Men nej, du er hverken doven eller en natteravn, hvis du napper dig en ʻmorfar’, for en god og effektiv lur kan faktisk gøre dig endnu mere energisk, skarp og sund.

lur på sofaen
Så godt kan andre lide artiklen:
4 votes, average: 4,25 out of 54 votes, average: 4,25 out of 54 votes, average: 4,25 out of 54 votes, average: 4,25 out of 54 votes, average: 4,25 out of 5

Det kan næsten føles som en synd at mærke øjenlågene falde i på de sene eftermiddagstimer, men det er faktisk slet ikke så dum en idé. En eftermiddagslur kan faktisk reset din dag og forsyne dig med ny energi.

Sov dig sundere

En lur hver dag er nok den mest afslappede form for stresshåndtering. Søvnen sænker dit blodtryk og gør din krop bedre i stand til at håndtere hverdagens pres. Et mere stabilt blodtryk er desuden godt nyt for dit hjertes sundhed, men en daglig middagslur har også vist at kunne booste dit immunforsvar og generelle humør.

Booster din produktivitet

Får du en god og kort  midt på dagen, viser studier, at din produktivitet bagefter bliver markant forbedret. Middagsluren er nemlig nok til at give hjernen hvile og viske tavlen ren, så du vågner med fornyet energi og årvågenhed.

74% af alle kvinder får mindre søvn end mænd om natten, men føler mere skyld end mænd, når de tager en lur

Når du ikke kan falde i søvn

Stress ikke over, at du ikke kan falde i søvn til middag. Det vigtigste er, at du lukker øjnene og kobler fra et øjeblik. Meditation kan også være et ret godt alternativ til en “morfar”

10 minutter meditation i stedet for en lur

Denne guidede meditation giver dig 10 minutters pause og fornyet energi

Du bliver ikke et geni, men …

Forskere har fundet ud af, at powernaps helt ned til 10 minutter faktisk forbedrer din hukommelse, indlæringsevne og evne til at løse problemer. Noget tyder også på, at du får boostet kreativiteten, da højre hjernehalvdel har travlt med at sludre med sig selv, mens du hviler. Du bliver måske ikke et geni af at tage en lur, men det er da tankevækkende, at Leonardo Da Vinci, Albert Einstein og Salvador Dali alle elskede at sove til middag.

Tag en kaffepause

Undgå kaffe efter klokken 15. Koffein er en stimulans, der forstyrrer søvnen, og som bliver i dit system meget længere, end du tror. Har du for eksempel indtaget 200 mg koffein klokken 12, har du stadigvæk omkring 100 mg i kroppen ved en 18-tiden

3 tips til en effektiv lur

  • Find et køligt, roligt og mørkt sted at tage din lur, så du ikke bruger unødig energi på at falde i søvn, hvor der er lys og støj. Ørepropper og sovemaske kan også være en god hjælp.
  • Nap din lur mellem klokken 13 og 15. Hvis du sover senere end klokken 16, kan du nemlig risikere ikke at kunne falde i søvn om aftenen.
  • Den bedste powernap får du, hvis du sover mellem 10 og 15 minutter. Sover du for længe, risikerer du at komme ned i den dybe søvn og vågne med en groggy, desorienteret følelse. Det kan nemlig være svært at komme op i gear igen – sæt derfor din alarm.
Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (4 votes, average: 4,25 out of 5)
Scroll ned til næste artikel