Nordisk mad – sund som en viking

Hvis du tror, at Danish dynamite kun beskriver fodboldspillere, så tager du fejl. For hvis der er noget, som byder på dansk dynamit, så er det vores lokale mad. Glem middelhavskosten, og kast dig i stedet over ny nordisk mad.

hånd der skærer rugbrød en del af nordisk mad | SKØN
Så godt kan andre lide artiklen:
5 votes, average: 4,20 out of 55 votes, average: 4,20 out of 55 votes, average: 4,20 out of 55 votes, average: 4,20 out of 55 votes, average: 4,20 out of 5

Nordisk mad er sundt, uanset hvad du har hørt. Middelhavskost har i mange år været kendt som et det madmæssige ideal, som resten af os kostudfordrede verdensborgere burde følge, hvis vi gerne vil sikre vores krop og videre overlevelse de bedste mulige betingelser. Men her i kolde leverpostejs-Skandinavien kan vi faktisk meget mere, end vi tror, når det gælder sund og nærende kost.

Glem Kalles Kaviar, surströmming, saltlakrids, flæskesvær og myseost. De senere år er der kommet helt andre köttbullar på suppen, når talen falder på det høje nords kulinariske muligheder. For forskningen tyder på, at vi slet ikke behøver bevæge os uden for de danske grænser for at finde den sunde mad.

Ny nordisk hverdagsmad

De traditionelle hjørnesten i nordisk mad, eller som det mere officielt hedder; ny nordisk hverdagsmad, kan nemlig være mindst lige så sunde som Middelhavets herligheder. Så vil du gerne leve sundere, samtidig med at du tænker på verden omkring dig, så er det ikke den dummeste idé at skue mod vores nordiske breddegrader, når indkøbskurven skal fyldes. Ny nordisk hverdagsmad indeholder en række traditionelle produkter, som har sundhedsfremmende virkninger.

Nordisk mad godt mod kræft

En undersøgelse af den stigende kræftsygdom tarmkræft viser, at en sund nordisk kost bestående af fisk, kål, rugbrød, havregryn, æbler, pærer og rodfrugter kan have en positiv virkning på dit helbred. I befolkningsundersøgelsen ‘Kost, kræft og helbred’ foretaget af Kræftens Bekæmpelse blev data fra 57.053 danske mænd og kvinder i alderen 50-64 år indsamlet, hvoraf 1.025 udviklede tarmkræft. Kvinder, der hovedsageligt spiste sund nordisk mad, havde 35 procent lavere forekomst af tarmkræft end kvinder, der ikke gjorde.

Sænker kolesteroltallet og godt for diabetes

Ny nordisk hverdagsmad har ikke kun en virkning på tarmkræft, undersøgelser fra Aarhus Universitet viser også, at blodtrykket og det usunde kolesteroltal sænkes i forhold til det sunde kolesteroltal, når man spiser ny nordisk hverdagsmad med bær, groft brød, danske grøntsager og rapsolie frem for den gennemsnitlige danske kost. Og dette vil nedsætte din risiko for hjerte-kar-sygdomme og type-2-diabetes.

Godt for dig og for miljøet

Anden forskningen har desuden vist, at det nordiske køkkens principper med masser af sæsonens grøntsager og bær, fuldkornsprodukter og mindre, men økologisk og vildt kød styrker sundheden i mindst lige så høj grad som middelhavskost. Og den nordiske diæt er ikke kun god for dig, det er også langt bedre for miljøet, hvis du vælger lokale varer. Det, du spiser og drikker, har stor betydning for miljøet. Gennem råvarernes rejse fra jord til bord forurener maskiner ved pløjning, naturarealer bliver fjernet, og gødning og pesticider påvirker jordens ressourcer og forurener grundvandet. Samtidig bliver store energimængder brugt ved dyrkning på at opvarme stalde og lagerbygninger, ved forarbejdning af fødevarerne, ved fragt og ved madlavning.

En stigende befolkning på verdensplan vil ikke kunne blive brødfødt i fremtiden, og det betyder, at vi må tage stilling og have fokus på bæredygtige processer og valg i hverdagen. Ifølge ny nordisk hverdagsmad skal 80 procent af maden, du spiser, være fra Norden. Det betyder, at der bliver brugt mindre energi, blandt andet på transport, og at færre naturlige ressourcer bliver udnyttet. Desuden udgør plantebaseret kost størstedelen af dit madindtag, hvis du følger ny nordisk hverdagsmad, og det påvirker naturen langt mindre end ved produktionen af kød.

Hvad er ny nordisk hverdagsmad egentlig?

I 2004 skrev 12 nordiske kokke et manifest for det nye nordiske køkken. I dette manifest slog kokkene fast, at det nordiske køkken sagtens kan sammenlignes med de bedste køkkener i verden, hvad angår smag og særegenhed, men også i sin stræben efter den kvalitet og charme, som regionale køkkener har.

De 10 principper

Her får du de 10 principper for nordisk kost, der blandt andet handler om at spise mere fisk, fuldkorn og kød af god kvalitet.

  1. Spis mere frugt og grønt hver dag (bær, kål, rodfrugter, bælgfrugter, kartofler og krydderurter)
  2. Spis mere fuldkorn (havre, rug og byg)
  3. Spis mere mad fra havet og søerne
  4. Spis kød af højere kvalitet, men mindre af det
  5. Spis mere mad fra de vilde landskaber
  6. Vælg økologisk, hver gang du kan
  7. Undgå tilsætningsstoffer i maden
  8. Vælg flere måltider på baggrund af sæsonen
  9. Spis mere hjemmelavet mad
  10. Smid mindre mad ud

Kilde: Grundlag for ny nordisk hverdagsmad

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (5 votes, average: 4,20 out of 5)
Scroll ned til næste artikel