Sådan lindrer du menstruationssmerter og PMS

Hver anden danske kvinde oplever gener som hovedpine og humørsvingninger op til menstruationen. Nogle er så hårdt ramt, at det påvirker både arbejdsevne og livskvalitet. Vi kigger nærmere på PMS og menstruationssmerter og giver gode råd til, hvordan du lindrer symptomerne.

Kvinde som har menstruationssmerter eller PMS | SKØN
Så godt kan andre lide artiklen:
3 votes, average: 2,67 out of 53 votes, average: 2,67 out of 53 votes, average: 2,67 out of 53 votes, average: 2,67 out of 53 votes, average: 2,67 out of 5

Menstruationssmerter, PMS eller Præmenstruelt syndrom. Uanset hvad vi kalder det, og om det er ubehag, som kommer lige inden menstruation eller når menstruationen starter, så er det af det onde. Det kan langt de fleste kvinder skrive under på, og det eneste vi med sikkerhed ved, er at det stopper efter menupausen.

Sådan lindrer du dine menstruationssmerter og PMS

Der er ingen grund til at lade din menstruationscyklus styre dit liv. Se her, hvad du selv kan gøre, hvis du er generet af PMS og menstruationssmerter.

  1. Dyrk motion

    Under fysisk aktivitet udskiller kroppen endorfiner, som både er smertelindrende og hjælper på humøret. En god gang træning kan altså både lindre fysiske gener som oppustethed og dulme humørsvingninger.

  2. Kom ned i gear

    Vejrtrækning har længe været kendt som naturlig smertelindring, og i yoga og meditation er det dybe, langsomme åndedræt i fokus.

  3. Undgå stress

    Kroppen er på overarbejde under menstruationen, så hvis du i forvejen er stresset, kan gener som hovedpine og humørsvingninger forværres.

  4. Bekæmp din chokolade-craving

    PMS kan give ekstra trang til søde sager, men de hurtige kulhydrater gør blodsukkerniveauet ustabilt, og det kan påvirke humøret.

  5. Naturlig lykkepille

    Hvis dit humør er meget dårligt op til din menstruation, kan du forsøge dig med perikum, for eksempel i form af Hyperiforce-tabletter.

  6.  Skær ned på kaffen

    Koffein får blodtryk og puls til at stige, hvilket kan stresse kroppen.

  7.  Vitamin-boost

    B6-vitamin kan lindre hovedpine, irritation og oppustethed. B6-vitaminer findes i mælk, kål, oksekød, æg og lever, men du kan også tage det som kosttilskud, så du er sikker på at få den rette dosis.

  8.  Kosttilskud

    Undersøgelser tyder på, at også kalcium, D-vitamin og fiskeolie kan afhjælpe PMS-symptomer, men der er endnu ikke håndfaste, videnskabelige beviser, så prøv dig frem.

  9. Gå til lægen

    Virker intet af dette, og er du voldsomt generet af PMS, kan din læge vejlede dig om medicinsk behandling. Normalt siger man, at symptomerne skal have været der i tre på hinanden følgende måneder.

Er du ramt af PMS?

Mestruationssmerter er ikke så svære at genkende, da det er umiskendelig sammentrækninger og smerter i livmoderen, når menstruationen starter. Symptomerne på PMS er derimod mange, og de kan både være psykiske og fysiske. Blandt de mest almindelige er:

Psykiske symptomer

  • Humørsvingninger
  • Træthed
  • Rastløshed
  • Glemsomhed
  • Søvnbesvær
  • Irritabilitet
  • Aggressivitet
  • Depression

Fysiske symptomer

  • Hovedpine
  • Oppustethed
  • Øget appetit
  • Brystspænding
  • Hedeture
  • Muskelsmerter
  • Vægtøgning
  • Svimmelhed

(Kilde: Ditte Trolle sundfo.dk og netdoktor.dk)

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (3 votes, average: 2,67 out of 5)
Scroll ned til næste artikel