Når lokkerne begynder at falde af

Med alderen bliver dit hår mindre glansfuldt og mere porøst, og du taber også flere hår. Men der kan være mange forskellige årsager til hårtab. Her får du indblik i, hvorfor vi pludselig kan opleve at miste meget hår, og hvad du selv kan gøre for at holde på manken.

Hårtab hos kvinder - når lokkerne falder
Så godt kan andre lide artiklen:
3 votes, average: 4,67 out of 53 votes, average: 4,67 out of 53 votes, average: 4,67 out of 53 votes, average: 4,67 out of 53 votes, average: 4,67 out of 5

Når det kommer til hårtab hos kvinder, så er håret et spejl på, hvordan du har det. Er du rask og lever sundt, er der stor sandsynlighed for, at håret også er sundt og ser stærkt og glansfuldt ud. Men er du syg, eller har du oplevet et hårdt pres for eksempel i form af et krævende brud, dødsfald i familien, en ulykke eller længerevarende stress, kan det ses på håret.

Det kan blive glansløst, og du kan begynde at miste flere hår, end du plejer. Det kommer som regel to til tre måneder efter sygdommen eller belastningen, og det kan tage op til et halvt år for håret at komme sig. Det kan være frustrerende og skræmmende at børste sit hår og opdage, at børsten bliver fuld af store totter hår hver gang.

Mange årsager til hårtab hos kvinder

Der kan være flere andre årsager til hårtab end sygdom og belastninger ifølge Jørgen Serup, der er overlæge og professor på hudklinikken på Bispebjerg Hospital. Den mest udbredte årsag er vores måde at behandle håret på.

Hårplejeprodukter slider

“Mange kvinder mishandler deres hår. Bruger man mange hårprodukter, kraftige hårshampooer, og hvis man farver eller bleger sit hår, så slider det på håret, ligesom det gør, når man ofte føntørrer eller bruger krølle- eller glattejern. Det kan betyde, at man begynder at miste flere hår end normalt,” siger Jørgen Serup.

Normalt mister vi op til 100 hår hver dag, og med alderen bliver det til flere. Kvinders hårtab er mere diffust end mænds, idet mænd typisk får højere tindinger eller måne med alderen, hvor kvinder kan miste håret som en mere generel udtynding.

Vidste du, at vi fødes med et bestemt antal follikler
i hårbunden? Som regel omkring 100.000. Det betyder, at vi ikke får flere hår i løbet af livet, end det antal follikler vi er født med.

Sygdom

Forskellige sygdomme kan accelerere det naturlige hårtab i en sådan grad, at der er tale om synlig udtynding af håret, og hårtabet kan også føre til egentlig skaldethed.
Ved mistanke om sygdom vil lægen ifølge Jørgen Serup typisk starte med at undersøge, om årsagen kan være hormonelle ubalancer.

Hårtab kan for eksempel skyldes sygdomme i skjoldbruskkirtlen, som sidder foran på halsen, og som blandt andet producerer hormoner.
“Hvis skjoldbruskkirtlen producerer for få eller for mange hormoner, kan det føre til hårtab. Har man en sygdom i skjoldbruskkirtlen, vil man typisk også have problemer med at tabe sig eller tage på i vægt, ligesom man vil opleve forandringer i hjerterytmen og blive kulde-varme-følsom,” siger Jørgen Serup.

Livsstil gør en forskel

Også livsstil kan give hårtab hos kvinder, især hvis man lever så usundt, at man kommer til at mangle vitaminer og for eksempel jern.
“Det er vigtigt at motionere og spise sundt og varieret. En sund livsstil kan også ses på håret. Mange tror, at de får et smukkere og sundere hår af at spise kosttilskud, for eksempel B-vitamin. Men hvis man spiser en sund kost, er det ikke nødvendigt med kosttilskud, siger Jørgen Serup.

Det kan du selv gøre

Og så kan du selv gøre en hel del for at bevare hårpragten.
“Jo mindre, du behandler dit hår, desto bedre. Undgå at vaske håret mere end et par gange om ugen, og lad være med at overbehandle det. Lad det mest muligt passe sig selv. Når du har vasket dit hår, så frottér det, og lad det lufttørre.

Et hår gror i gennemsnit omkring en centimeter om måneden, så hvis du har 20 centimeter langt hår og har behandlet det meget, så vil det efter et par hundrede hårvaske eller mere være mere nedslidt, jo længere man kommer ud mod spidserne. Få gerne håret klippet regelmæssigt for at holde det sundt og undgå, at det spalter,” siger Jørgen Serup.

Husk! at det er helt normalt at tabe op mod 100 hårstrå om dagen.

4 veje til et sundt hår

  1. Skru ned for hårvask

    Når vi vasker håret meget ofte, kan vi let komme ind i en ond cirkel, hvor håret hele tiden ser fedtet ud, fordi vi ved hyppig hårvask med sæbe fjerner det naturlige og beskyttende fedtlag, og hårbunden derfor overproducerer talg for at beskytte håret. Og så kommer det hurtigt til at se fedtet ud.

  2. Masseér din hårbund

    Massér din hårbund grundigt, når du vasker håret. Det stimulerer blodcirkulationen og dermed også hårvæksten. Brug ikke for varmt vand, da det er udtørrende. Et iskoldt skyl til slut sætter også gang i blodcirkulationen.

  3. Undgå at klø

    Ved skæl og sygdomme
i hovedbunden er det vigtigt at undgå at klø sig, fordi det øger risikoen for infektion og kan forværre hudsygdom.

  4. Klip regelmæssigt

    Hvis ikke dit hår bliver klippet, vil det spalte i spidserne og knække af. Klipper man derimod en smule af spidserne hver tredje eller fjerde måned, vil håret være sundere og tykkere, når det vokser ud, og i længden vil du kunne få længere hår.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Scroll ned til næste artikel