Danske skønhedsprodukter hele verden elsker

Salget af danske skønhedsprodukter i udlandet er steget markant over de seneste år, og det hænger sammen med, at vi bliver kåret til verdens lykkeligste, og det har skabt hype om begrebet “hygge” og så selvfølgelig, at vi er nogle knaldhamrende gode købmænd, ifølge eksperter

Andrea Rudolph ambasadøe for sine egne danske skønhedsprodukter
Andrea Elisabeth Rudolpj er en fantastisk ambassadør for sit eget hudplejebrand
Så godt kan andre lide artiklen:
5 votes, average: 3,20 out of 55 votes, average: 3,20 out of 55 votes, average: 3,20 out of 55 votes, average: 3,20 out of 55 votes, average: 3,20 out of 5

De er vilde med danske skønhedsprodukter i udlandet, hvilket afspejler sig i den stigende eksport til særligt Nordeuropa, men mange af brandsene gør også deres indtog i Østeuropa, Mellemøsten, Asien og USA.Fo vi kan noget med hygge, livskvalitet og blå himmel.

7 danske skønhedsbrands, der vil ud over Danmarks grænser

Specielt syv danske brands, har fået udlandet til at løfte øjenbryn, for de er alle inbegrebet af danske skønhedsprodukter.

1.

Beauté Pacifique

Beauté Pacifique er kendt for deres effektive behandling af hudens aldersforandringer og solskader, som de dokumenterer ved ultralydsscanning i deres butikker og klinikker. Deres A-vitamincremes forbedring af huden er videnskabeligt dokumenteret på Marselisborg Hospital, og det er måske denne dokumentation af produkternes virkning, der har gjort Beauté Pacifique så populære i udlandet. Deres produkter sælges på fem kontinenter på 17 forskellige markeder, og de forventer at åbne to nye markeder inden for den nærmeste fremtid, men virksomheden drives fortsat fra Danmark.

2.

Nuori

Nuoris produkter er 100 procent naturlige og “friske” – de tilsætter nemlig ikke konserveringsmidler. Stifteren af Nuori, finsk-danske Jasmi Bonnén, tror på “jo friskere produkter, des bedre effekt”. Du finder heller ikke parabener, mineralske olier, ftalater og andre skadelige stoffer. Nuoris produkter kan købes i 23 lande, hvor de er stærkest repræsenteret i Europa, men de også sælges hos Barneys i New York og Beverly Hills, Le Bon Marché i Paris og Beyong i Hongkong. Og de planlægger at udbygge eksporten til endnu flere udenlandske markeder.

3.

Raunsborg

Jim Lyngvilds skønhedsbrand, Raunsborg, som han har med fabrikanten Plum A/S er inspireret af nordisk mytologi og natur. Planterne fra Flora Danica er en af grundstenene hos Raunsborg. De fokuserer på eksport på nærmarkederne, men de satser også stort på det kinesiske marked, hvor de er det første brand i verden, der lancerer en “cruelty free”-strategi. De har nemlig fået certificeret produkter uden dyretests, som ellers har været krav. De har indgået et samarbejde med Kinas største stormagasin, Parkson, som har 128 afdelinger på det kinesiske marked.

4.

Karmameju

Naturlig sundhed og skønhed er hovedtanken bag Karmameju, som blev stiftet af Mette Skjærbæk i København i 1999 efter 10 år i mode- og skønhedsbranchen. Hendes drøm var at “redefinere velvære.” I dag laver Karmameju aromaterapeutisk hudpleje med klinisk dokumenterede ingredienser og 100 procent naturlige dufte, som forhandles i Skandinavien, store dele af Europa, Hongkong og New York – men Karmameju har ikke travlt med at udvide. De arbejder efter mantraet “slowly but surely.” Den udenlandske interesse er dog ikke til at tage fejl af med omtaler i magasiner som amerikanske Vogue, spanske Elle og britiske Marie Claire.

5.

Rudolph Care

Rudolph Care er herhjemme kendt for sine luksuriøse produkter med god samvittighed. Andrea Elisabeth Rudolph startede brandet, efter at hun fandt ud af, hvor mange af de skadelige kemikalier fra skønhedsprodukter der ender i blodet. Derfor har brandet fokus på de gode, naturlige ingredienser som acai, jojoba, oliven, sød mandel og kokos, og de har både Svanemærket og den økologiske certificering Ecocert. På nuværende tidspunkt er de til stede i Danmark, Norge, Spanien, Luxemburg, Tyskland og Færøerne, og de arbejder på at udvide til flere markeder de rigtige steder.

6.

Tromborg

Det minimalistiske danske beautybrand Tromborg har fokus på naturlige og økologiske produkter og Marianne Tromborgs filosofi om, at det skal være let at se godt ud. Tromborg er stærkt repræsenteret i Norge, Sverige, Finland og Tyskland og kan købes i mange lande på verdensplan. Lige nu er deres eksportfokus på Østeuropa og Mellemøsten, hvor de i foråret åbnede tre store flagship stores i Kuwait, Abu Dabi og Dubai – og her har interessen for den kvindelige iværksætter og hendes danske brand allerede været stor.

7.

ZarkoPerfume

Zarko Ahlmann Pavlov havde en drøm om at skabe en duft, der indkapslede skandinavisk klima, livsstil og æstetik, og den drøm har han arbejdet på siden 2008. Han er i dag Danmarks eneste udøvende parfumør, med populære dufte som Molécule. Tyskland var de første, der viste interesse for hans dufte, og herfra kom de nordiske lande og en uventet stor interesse fra Rusland. På bare fem år har forretningen udviklet sig til at sælge parfumer til 26 lande, men det er vigtigt for Zarko P at tage eksporteventyret stille og roligt, så der stadig er tid til at dyrke håndværket, udvikle nye dufte og nye produkter.

Udlandseventyret starter med “hoo-gah”

”Hue-gah”, “hoo-gah”, “heurgh” eller “hhyooguh”?
Nej, det er ikke sort snak, men ikke-dansksprogedes forsøg på at udtale “hygge,” som er blevet lidt af et fænomen uden for Danmarks grænser – og som er en af grundene til den stigende efterspørgsel på dansk beauty, hvis du spørger Anne-Dorte Mathiessen, stifter og arrangør af Danish Beauty Award.

“I udlandet er indtrykket af danskere, at vi er lykkelige, og så er der det med hyggen. Så når man køber danske skønhedsprodukter, føler man måske, man køber sig til at blive lidt lykkeligere, eller om ikke andet så bliver den tid, man bruger i badet eller på at smøre sig ind, en kvalitetsoplevelse,” siger hun.

Dansk kvalitet og omhyggelighed

Ud over de hyggelige undertoner sælger de danske skønhedsbrands sig også på dansk kvalitet, som er kendt fra andre brancher som mode, arkitektur, design og mad.
“Når danske restauranter bliver kåret til verdens bedste, så smitter det af, fordi det er tankegangen med kvalitetsråvarer og en grundighed og omhyggelighed i håndværket, der går igen,” siger Anne-Dorte Mathiessen og fortsætter:
“Tromborg kombinerer videnskab og natur og har sloganet “Less is more”, og Rudolph Care har naturlige og økologiske produkter, men grundigheden og omhu går igen i alle de brands, vi snakker om.”

Vidste du, at …
Ordet “hygge” nu er at finde i ordbogen Oxford English Dictionary? De seneste år er konceptet hygge blevet lidt af et fænomen i udlandet, ikke mindst i Storbritannien, og der er skrevet (virkelig) mange bøger og artikler om emnet.

Eksportvognen trækker læsset

Idéen om de lykkelige og (om)hyggelige danskere er ikke den eneste grund til, at vi klarer os godt i udlandet. Vi er også gode købmænd.
“Den øgede eksport skyldes, at vi er dygtige til at lave noget flot design kombineret med godt købmandskab – det er ligesom mantraet,” siger international chef i Dansk Mode og Textil Michael Hillmose og understreger, at det er de udenlandske kunder, og altså ikke de danske, der trækker salget af de danske mode- og skønhedsprodukter.
“Danmark er et lille marked, og hvis man har et godt produkt, plejer man på meget kort tid at have solgt det til dem, det er muligt at sælge til herhjemme. Derfor har man som dansk virksomhed per definition behov for at komme ud over landegrænserne,” siger han.

De sidste fem år har Tyskland trukket

Danmark har en fordel i, at hele Skandinavien er som et hjemmemarked, og at danske produkter er meget populære i Norge og Sverige. Men over de seneste fem år er det et andet land, der har trukket eksporten gevaldigt op.
“Det tyske marked er kæmpestort, og det har vi fået bedre adgang til. De tyske forbrugere har ligesom smidt deres konservative holdning lidt væk, og det har virkelig åbnet op for nogle muligheder for danske virksomheder,” siger Michael Hillmose.

Flora Danica-urter i kinesisk indpakning

Det kan godt være, at naboerne er vilde med os, men eventyret slutter ikke ved den tysk-franske grænse. For flere brands satser stort på de lidt mere eksotiske markeder. Skønhedsmærket Raunsborg er på vej ind på det kinesiske marked, hvor Jim Lyngvild har fået fodfæste som en dansk designer, der kan noget anderledes end dét, de er vant til, ifølge Anne-Dorte Mathiessen. Og det kinesiske marked er ellers ikke det letteste marked at komme ind på.
“Dét, der ofte kendetegner de virksomheder, som eksporterer til Asien og USA, er, at de har ét meget stærkt produkt, som de koncentrerer sig om. Ellers kan det være svært at komme ind på nogle af de her store udenlandske markeder, fordi der er nogle helt andre traditioner,” siger Michael Hillmose.

Kinesiske traditioner og vikinger

Det er netop de kinesiske traditioner blandet med noget nyt og anderledes, som Raunsborg kan, ifølge Anne-Dorte Mathiessen.
“I Raunsborg er der brugt Flora Danica-urter, og det giver god mening på det kinesiske marked, hvor de jo selv har tradition for urter. Så det er noget, de kender, men det bliver brugt på en helt anderledes ny og lidt minimalistisk måde sammenlignet med det, de selv gør,” siger hun.

Vidste du, at …
Flora Danica er andet end fint porcelæn? Det er navnet på et af verdens største planteværker, som består af over 50 hæfter med billeder af Skandinaviens flora i 1700-1800-tallet.

Det er et yndigt land

Man skal ikke undervurdere planterne, den blå himmel og det blå hav. Den nordiske natur er endnu en vigtig grund til vores popularitet i udlandet. Og måske særligt i Kina, hvor blå himmel ikke er helt så selvfølgeligt som herhjemme.
“Det er simpelthen ikke alle i verden forundt at være i nærheden af hav og blå himmel, som vi er i Danmark. Produkterne kan på den måde skrive sig ind i en historie om den danske natur, hvor det er rent og skønt og ordentligt på en eller anden måde,” siger Anne-Dorte Mathiessen.

Parfumer med duften af Danmark

Raunsborg er ikke det eneste danske brand, der bruger vores naturskønne omgivelser i deres produkter.
“Zarko P, som er parfumør, siger, at han ikke behøver at rejse ud i verden, for han kan bare gå udenfor og opleve skov, strand og skiftende årstider og dufte. Det er den danske natur og de fire årstider, der inspirerer ham,” siger hun.

Det gør ikke noget at være født i en andegård …

Så er spørgsmålet bare, om et lille land som Danmark reelt set kan konkurrere på de store internationale markeder?
“Det danske skønhedsmarked er et meget lille marked, så producenterne er små sammenlignet med de store internationale skønhedsproducenter, men jeg tror, man vil se, at der er flere af de danske brands, som vil klare sig godt i udlandet, især på grund af kvaliteten, naturen og så historien om noget hyggeligt og lykkeligt,” siger hun.
Michael Hillmose er skeptisk over for danske producenters chancer på de virkelig store markeder som Kina og USA, men med godt købmandskab kan vi nå langt i landene, der ligger tæt på.
“Jeg tror, at vi vil få en stærkere position i Nordeuropa. Det er dér, langt de fleste virksomheder vil være – men det er også et stort marked. Og så vil der være nogle nichevirksomheder, som vil klare sig godt på verdensplan,” siger han.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (5 votes, average: 3,20 out of 5)
Scroll ned til næste artikel