6 sunde tips, der gør dig stærkere og mindre stresset

Måske drømmer du om, at 2018 bliver året, hvor du kommer af med fedtet på maven og får en hverdag med mindre stress og mere energi. Du får her seks sunde vaner, som kan hjælpe dig på vej til den bedste start på det år.

6 sunde tips
Så godt kan andre lide artiklen:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5

Er du én af dem som lægger hårdt ud med mange nye sunde vaner og træningsrutiner, så er du nok ved at have mistet pusten nu. Fortvivl ikke, vi giver dig 6 sunde tips, som er til at efterleve også om en måned.

Tip! Indfør kun én eller to nye sunde vaner i starten. Det er langt nemmere at overskue at få gjort, end hvis du sætter dig for at få 10 nye vaner.

  1. Skål i vand!

    Vil du gerne have en sund start på dagen, så giv kroppen et indre brusebad, når du vågner. Når du har sovet i mange timer, lider du reelt af væskemangel, og det kan mange mærke i form af hovedpine, ledsmerter og træthed. Hvis du starter dagen med et stort glas vand, inden du begynder på alle dine andre morgenrutiner, så sætter du gang i fordøjelsen og får bugt med hovedpine og træthed.

  2. Lav planken

    Drop de traditionelle mavebøjninger, hvis du gerne vil have en markeret mave og en stærk core. Den bedste maveøvelse er planken, som sørger for, at du får spændt op i hele muskelkorsettet, hvilket giver en superstærk mave, mens du samtidig bruger mange andre muskelgrupper. Brug et par minutter hver morgen på at lave øvelsen, og prøv at holde stillingen så længe som muligt, og gentag øvelsen et par gange. Det vigtigste er, at du hele tiden udfordrer dig selv. Så øg tidsintervallet med fem sekunder hver uge, eller udvid eksempelvis øvelsen ved at løfte det ene ben.

  3. Kom heeelt ned i gear

    Et sundere liv starter i en afslappet krop, og derfor er det en virkelig god vane at tage en pause – fra alt – i 10 minutter hver dag. Du må ikke se fjernsyn, tjekke telefonen eller læse en bog i pausen, for så slapper din hjerne reelt ikke af. Sluk for alle skærme, sæt dig i sofaen eller en behagelig stol, og luk så øjnene. Træk vejret dybt, og start så med at mærke din højre storetå. Fokuser på den, og skift så til lilletåen. Derefter hele foden, din læg, knæene og så videre. Når du scanner din krop, er du helt til stede i din krop, og det hjælper dig til at slappe af og holde tanker om arbejde, veninder, yndlingsserien og aftenens planer ude af hovedet.

  4. Husk skønhedssøvnen

    Er du typen, der forsøger at indhente ugens tabte timers søvn i weekenden, så er det måske forklaringen på, hvorfor du mangler energi eller føler dig mere træt. Det kan nemlig ikke lade sig gøre at indhente tabt søvn. For hver time du rykker din døgnrytme, tager det din krop en hel dag at vænne sig til det, og det kræver en hel del energi, som i sidste ende gør, at du føler dig mere flad. Derfor er det en god idé at gå i seng og stå op på samme tid – også selv om det er weekend.

  5. Sjip dig fit

    I hverdagen kan det være virkelig svært at nå til træning flere gange om ugen, men du kan faktisk træne supereffektivt derhjemme på kort tid med et sjippetov. Sjipning er nemlig en nem og hurtig vej til motion i dagligdagen, og så er det en af de bedste aktiviteter, hvis du vil forbedre din styrke og kondition. Under sjipning kan du nemlig forbrænde lige så mange kalorier som ved at løbe med 10 kilometer i timen, og du behøver kun at sætte 15 minutter af om dagen til din sjippetræning.

  6. Lyt til musik, mens du sveder

    På en lidt flad dag kan du virkelig sætte fut under dig selv med den rigtige musik i ørerne. Og musik under træning har faktisk flere positive indvirkninger på din træning. Musik kan nemlig være med til at øge din motivation og mindske dit distraktionsniveau, så du holder fokus på dine øvelser, men bedst af alt får det dig faktisk til at yde mere. Så få hørebøfferne i ørerne, skru op for musikken, og yd det ekstra, når nu du alligevel er i gang med træningen.

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Scroll ned til næste artikel