3 nemme øvelser til en flad mave

En flad mave er måske ikke et mål i sig selv, men når du træner dine mavemuskler styrker du også ryggen og hele din core. At det så er nemmere at knappe bukserne er så bare et plus.

Øvelse 1:

Få en stærk mave

Lig på ryggen med lænden helt i gulvet. Stræk benene så meget som muligt op mod loftet. Løft armene op ved siden af hofterne. Løft nu nakken, og sørg for at “suge” navlen ind mod rygsøjlen for at få en aktiv core. Pump nu armene op og ned (omkring hofterne) i et dynamisk tempo, og tæl til 100.

Psst! Øvelsen kan blive nemmere, hvis du trækker vejret ind på 5 tællinger og puster ud på 5 tællinger.

Se også3 enkle øvelser der giver stramme baller

Øvelse 2:

Træn din talje

Stå oprejst, stræk armene helt op mod loftet, og placer fødderne i hoftebreddes afstand med tæerne lige frem.
Træk nu højre arm ned langs siden, samtidig med at du løfter højre ben op og således lader albue og knæ ramme hinanden. Placer kun tåen i gulvet mellem hver gentagelse (ikke hele foden), og sørg for at sætte et effektivt tempo på denne øvelse. Gentag øvelsen 10 gange til hver side.

 

Tip! Brug eventuelt en plastflaske fyldt med vand, sand eller småsten som håndvægt. Pas på ikke at knække i håndleddet; din underarm og dit håndled skal være i en ret linje.

Øvelse 3:

Planken

Kom forsigtigt ned i en planke med strakte ben, og placer begge albuer på underlaget. Aktiver din core, spænd i baller/ben, og sørg for, at du holder din nakke og ryg lang og lige. Kig ned mellem hænderne. Pres benene væk fra hinanden, og saml dem igen. Gentag tre sæt med hver otte gentagelser.

Husk! Undgå at svaje i lænden. Især når du bevæger dine ben ud og ind.