19 gode råd til at undgå stress

Stress af, og få mere balance i dit liv. Nogle gange er fitness og motion ikke løsningen. Der skal ro på og skru så ned for ambitionsniveauet.

stress - kvinde lytter til musik | SKØN
Så godt kan andre lide artiklen:
2 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 5

Stress kan ramme os alle, og det er sjældent én ting, som gør at kroppen lukker ned, men et konstant pres på kroppen. Et pres som både kommer udefra og fra os selv. Stress skal du tage alvorligt. Men hvis du føler det hele går alt for stærkt, så får du her nitten råd, som er værd at tage alvorlige.

  1. Snup en chill pill

    Luk øjnene, og få din krop til at producere naturligt valium. Forestil dig, at du sluger en lille pille og dernæst mærker, hvordan roen spreder sig i din krop. I dine ben, maveregionen, torsoen, dine arme og dine hænder, i ryg, nakke, og hoved … og endelig til hele kroppen.

  2. Tag et karbad eller et fodbad i Epsom mineralsalt før sengetid

    Epsom-salt fås i helsekostbutikker og indeholder magnesium, som vi ofte har mangel på, når vi er stressramte. Magnesium afspænder nervesystemet, og det kan derfor hjælpe dig til at sove som en drøm.

  3. Tjek dine tanker

    Hvis de virker kaotiske og stressede, så gå en tur, bag boller, eller læs et ugeblad. Forsøg at lukke ned mentalt, hver gang din dårlige samvittighed og dine bekymringer melder sig. Dyrk en sund grad af fortrængning. Lige nu gælder det bare om at få pulsen ned, problemerne skal nok vente på dig. Hver gang du tænker på det, som bekymrer dig, reagerer din krop med stresshormoner, og det bliver hurtigt til en ond cirkel. Alle tricks gælder for at flytte tankerne et andet sted hen.

  4. Se en tv-serie

    Tv er ikke nødvendigvis stressende, blot du ser noget, der virker beroligende eller får dig til at grine. Hvis du har stress, kan det faktisk være afspændende at købe en dvd-boks med din yndlingsserie. Det nedsætter din mentale anspændthed, og du får mere ro i hele systemet. Bare undgå det, lige inden du skal sove. Her er det bedre med en god bog.

  5. Hold lange pauser

    Det nytter ikke at holde små pauser, når ens arbejde er mentalt krævende. Det tager laaang tid for hjernen at give slip. Så længe du tænker, arbejder dit sind. Også selv om du ikke sidder ved skærmen.

  6. Sørg for at sove otte timer hver nat

    Nattesøvnen er noget af det mest regenererende af alt.
    Lav ikke noget mentalt krævende efter klokken syv om aftenen, så er det nemmere at ramme den dybe søvn. Du kan eventuelt downloade en app til din iPhone, som hedder ‘Sleep Cycles’. Den vækker dig om morgenen, når du er færdig med en søvncyklus, frem for midt i den, og du vil være mere frisk.

  7. Motionér forebyggende

    Hård fysisk aktivitet bekæmper stresshormonerne. Men er du først reelt overbelastet eller på randen af et sammenbrud, skal du ikke motionere. Gå i stedet en rolig tur i dit eget tempo.

  8. Køb en meditations-cd – og brug den!

    Meditation nedsætter udskillelsen af stresshormoner, og det sænker pulsen og blodtrykket. Du får det godt helt uden at gøre noget som helst.

  9. Sig nej til mere ansvar…

    Hvis du ikke får den uddannelse eller beslutningskompetence i organisationen, der skal til, for at løfte opgaven. Har du småbørn, så overvej, om det er nu, du skal sige ja til lederjobbet.

  10. Sørg for at få jævnlig feedback og opfølgning med din chef.

    Meget stress foregår op i dit hoved, og de forventninger du tror andre har til dig, så forventningsafstem med din chef, og få prioriteret dine opgaver

  11. Få en rengøringshjælp

    Brug din fritid på at slappe af og skru ned for de huslige opgaver. Måske skal du også bare give nullermanden i hjørnet et navn og slå fred med den.

  12. Prioriter parforholdet

    Det er parforholdet, der bærer familien, ikke børnene. Sørg for jævnlig pasning, så I kan dyrke hinanden som mand og kvinde frem for som forældre.

  13. Spis bananer

    De indeholder kalium og et stof, der kan omdannes til serotonin, som virker afslappende.

  14. Gør øvelser for øjnene

    Det afspænder nervesystemet. Flyt din pegefinger rundt i dit synsfelt – tæt på, langt fra, ud i siden og rundt i cirkler, mens du hele tiden fokuserer på fingerspidsen.

  15. Sørg for alenetid

    Stress kommer af, at vi mister kontakten til os selv. Du kan bedst mærke dig selv, når du er alene og stille.

  16. Læg buffere ind i din kalender

    Mange møder om dagen er stressende, og du kommer bagud med ad hoc-tingene, så læg buffer tid i din kalender, så du er optagetog ikke kan bookes ind til møder, men har tid til forberedelse, administration og så videre.

  17. Mærk efter, når du træffer beslutninger

    Hvis du mærker spænding, så sig nej. Hvis du mærker ro eller glæde, så sig ja.

  18. Tjek dig selv for stress-signaler

    Hvis der er signaler, så mediter, sæt tempoet ned, tag en dag ud af kalenderen, eller sig fra dér, hvor det er nødvendigt.

  19. Lær at bede om hjælp

De 19 gode råd er taget fra bogen Stressfri på tolv uger eller mer’af Majken Matzau & Christina Bølling og kan købes her

Hvor godt kunne du lide artiklen?
1 Hjerte2 Hjerter3 Hjerter4 Hjerter5 Hjerter (2 votes, average: 4,50 out of 5)
Scroll ned til næste artikel